Deze Quattro staat in Bourguignon Occasions

Wat mij uniek maakt
  • Kleur

    Grijs Metallic Metallic

  • Carrosserie

    Coupé

  • Bouwjaar

    1982

  • Energielabel

  • Kilometerstand

    4.608 km

  • Bekleding

    Stof

Audi Quattro Ur-quattro, 4608 (!) km , 40 jaar Quattro, het begin!
Financier deze Quattro vanaf
€ 1304,- p.m.
Bereken uw maandlasten
Financier deze Quattro vanaf
€ 1304,- p.m.
Bereken uw maandlasten
De Quattro volledig in beeld
Audi Quattro Ur-quattro, 4608 (!) km , 40 jaar Quattro, het begin!
Audi Quattro Ur-quattro, 4608 (!) km , 40 jaar Quattro, het begin!
Audi Quattro Ur-quattro, 4608 (!) km , 40 jaar Quattro, het begin!
Audi Quattro Ur-quattro, 4608 (!) km , 40 jaar Quattro, het begin!
Audi Quattro Ur-quattro, 4608 (!) km , 40 jaar Quattro, het begin!
40 jaar Audi quattro, hier begon het allemaal mee en dit stukje geschiedenis is nu gewoon te koop: 1981 Audi Quattro met 4.608 (!) kilometer!

De bizar lage kilometerstand is niet het enige speciale aan deze Audi, deze Ur-quattro is ook uitgerust met handmatig sperdifferentieel.

Het eerste idee van Audi was om de Quattro voor competitie te ontwikkelen en het aantal te bouwen dat vereist is voor homologatie, 400 stuks. Door de reactie’s op de auto tijdens de Autosalon van Genève was het duidelijk dat Audi veel meer dan 400 exemplaren kon verkopen. Uiteindelijk zijn er 11.452 exemplaren gebouwd, 2863% meer dan eerst de planning was.

Het idee voor een krachtige vierwielaangedreven auto werd in 1977 voorgesteld door de chassisingenieur van Audi, Jörg Bensinger. Hij ontdekte dat het militaire voertuig van Volkswagen, de Iltis, beter presteerde dan andere voertuigen die in de sneeuw werden getest. Een Audi 80-variant is ontwikkeld in samenwerking met Walter Treser, directeur van Pre-Development.

De carrosserie van de Audi quattro is gebaseerd op die van de Audi Coupé. Dit was dan weer een gemodificeerde Audi 80 met twee deuren en een hatchback. De buitenkant van de quattro verschilde van de coupé door bredere spatborden, dikkere bumpers en dorpels en een grotere achterspoiler.

De Quattro heeft permanente vierwielaandrijving met een middelste en achterste sperdifferentieel. Tot het einde van 1981 konden beide sloten handmatig en onafhankelijk van elkaar worden geschakeld, via hendels. Vanaf 1982 kon beide of alleen de achtervergrendeling handmatig elektropneumatisch worden in- en uitgeschakeld. Dit exemplaar beschikt nog over de handmatig schakeling.

De 2.144 L turbo 5-cilinder (10-klepper, SOHC) produceert 147 kW (197 pk) en een koppel van 285 nm. Daardoor wordt de Quattro in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/u gestuwd. De topsnelheid houdt rond de 220 km/h op.

Dit exemplaar heeft een unieke tellerstand van 4.608 kilometer. De auto is nóóit gerestaureerd en zit nog voor 90% in de originele lak! De auto is in Italië nieuw geleverd. De eerste eigenaar heeft de auto na 2 jaar rijden stilgezet en niet meer naar omgekeken.

Deze auto is onderdeel van de privé collectie van Ramon Bourguignon.