Connected en digitaal
In eerste instantie kan Škoda de nieuwe KAROQ nog leveren met een analoog instrumentenpaneel. In de loop van 2022 wordt een digitaal instrumentarium met 8 inch display standaard. De Virtual Cockpit met 10,25 inch display kent vijf weergavemogelijkheden en is naar eigen wens in te stellen. De Bolero en Amundsen infotainmentsystemen met 8 inch touchscreen zijn net als het Columbus-systeem met 9,2 inch touchdisplay van de nieuwste generatie. Ze zijn standaard uitgevoerd met DAB+ digitale radio. Dankzij de ingebouwde eSIM is de KAROQ altijd online. Deze infotainmentsystemen zijn te bedienen via het touchscreen, het multifunctionele stuur of met de stem. Laura, de digitale stemassistent, begrijpt commando’s in maar liefst 15 talen. Software- en navigatie-updates kunnen ‘over the air’ worden uitgevoerd.
In de KAROQ zijn veel online functies en diensten onder handbereik. Speciale infotainment-apps kunnen nieuwsitems en de weersverwachting weergeven en ze maken het mogelijk om de persoonlijke Google-kalender aan de auto te koppelen. Over koppelen gesproken: smartphones zijn draadloos te verbinden via Wireless Smartlink-technologie. Er is dan toegang tot Apple CarPlay en Android Auto. In de optionele Phonebox zijn smartphones draadloos op te laden.
Maximaal veilig
In de nieuwe KAROQ worden inzittenden beschermd door maximaal negen airbags en tal van rijassistentie . Front Assist met vooruitziende voetgangersbescherming en City Emergency Braking zijn standaard. Crew Protect Assist is optioneel. Als de sensoren van dit systeem een plotselinge remactie vaststellen of een aanrijding zien aankomen, gaan de ramen en (eventueel) het panoramadak automatisch dicht. Tegelijkertijd worden de gordels strakker getrokken en gaat de alarmverlichting aan. Na een aanrijding voorkomt Multi Collision Brake het ongecontroleerd doorschieten van de auto. In het optionele Travel Assist komen geavanceerde assistentiesystemen samen. Er zijn twee versies. Bij beide is de Predictive Cruise Control inbegrepen. Die maakt gebruik van navigatiegegevens en van informatie van camera’s om de snelheid van de auto proactief aan te passen, bijvoorbeeld bij het naderen van bocht of bij een snelheidslimiet. In combinatie met de Stop & Go-functie kunnen KAROQ-modellen met DSG-transmissie zelfs automatisch tot stilstand komen én weer optrekken. De verkeerstekenherkenning is nog nauwkeuriger en Adaptive Lane Assist herkent nu ook alle wegmarkeringen en wegwerkzaamheden. Bij de uitgebreidere versie van Travel Assist zijn Park Assist en Side Assist met Rear Traffic Alert inbegrepen. En dan is er Hands-on Detect. Als het stuur ‘merkt’ dat het 15 seconden of langer niet wordt vastgehouden, kan Emergency Assist de alarmlichten activeren en de auto automatisch tot stilstand brengen in de huidige rijbaan. Manoeuvre Assist maakt parkeren makkelijker. Dit systeem detecteert bij het parkeren objecten voor en achter de auto. Indien nodig remt de KAROQ automatisch af. Area View met 360-graden camera en trailer assist zijn leverbaar als optie.
EVO-motoren
Voor de KAROQ staan twee efficiënte EVO-motoren klaar. Het gamma start met de 1.0 TSI (81 kW/110 pk, 200 Nm) in combinatie met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Vervolgens is er de 1.5 TSI met cilinderuitschakeling (110 kW/150 pk, 250 Nm), naar keus met handgeschakelde zesbak of de automatische zeventraps DSG-transmissie.
De marktintroductie van de nieuwe KAROQ staat gepland voor 2022. In aanloop naar de introductie maakt Škoda meer details over het leveringsgamma, de specificaties en de prijzen bekend.