https://aumhyblfao.cloudimg.io/crop/2880x1200/n/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/bourguignon-nl/07/1920x1080_ar8_181009.jpg?v=1-0

R8 Coupé V10 performance

De overtreffende trap
 

De Audi R8 Coupé Performance

Audi weet hoe het voelt om rally’s en races te winnen en dat betaalt zich uit in de Audi R8 Coupé V10 performance quattro. Het uiterlijk loopt in de pas met de topprestaties: grote luchtinlaten naast de brede singleframe-grille, strakgespannen lijnen over de flanken die de middenmotor optisch benadrukken en een ver naar boven doorlopende achterdiffusor. Deze 620 pk sterke coupé manifesteert zich precies op het snijpunt van weggebruik en circuitinzet.

Nog meer vermogen, nog betere prestaties in de R8 performance

De tussen de assen geplaatste atmosferische V10-motor is het hart van de Audi R8. In de performance-versie levert deze maar liefst 50 pk extra, waardoor het motorvermogen uitkomt op 456 kW/620 pk. Hierdoor neemt de sprint naar 100 km/h geen 3,4 maar 3,1 seconden in beslag en wordt de topsnelheid verhoogd van 324 tot 331 km/h. Ook qua koppel is er een verschil: bij 6.500 toeren is 580 Nm beschikbaar.

De vaste achtervleugel van de Audi R8 Coupé V10 performance quattro is een goed zichtbaar herkenningsteken voor de indrukwekkende prestaties.

Voor weggebruik geoptimaliseerde racetechniek

De verwantschap van de Audi R8 Coupé V10 performance quattro met een pure raceauto gaat veel verder dan alleen de uitstraling. Sterker nog, de aandrijflijn komt ook op circuits tot zijn recht. De dry-sumpsmering is bekend uit de autosport. De 5,2-liter V10 werkt met een extreem hoge compressieverhouding van 12,7:1. Alleen in de performance-uitvoering zijn de veertig kleppen voorzien van het ultralichte en zeer harde titanium. 

De middenmotor is bijzonder laag in het koetswerk geplaatst, wat een van de technische verklaringen is voor het scherpe stuurgedrag van de Audi R8. 

De versnellingen van de 7-traps S tronic transmissie liggen dicht op elkaar. Deze bak is vanaf de basis nieuw ontwikkeld en met schakelpaddels achter het stuur te bedienen. De voor het middenmotorconcept geoptimaliseerde quattro-aandrijving verdeelt het aandrijfkoppel altijd optimaal over de wielen. Mede hierdoor neemt de Audi R8 Coupé V10 performance quattro een beslissende voorsprong op het gebied van tractie, dynamiek en rijveiligheid.

Het onderstel blinkt uit door scherpte

In de racewereld zijn twee aspecten van bovengemiddeld belang: het vermogen en de manier waarop de auto dit op het asfalt kwijt kan. En dat is waar een bovengemiddeld goed onderstel bij om de hoek komt kijken. De Audi R8 Coupé V10 performance quattro heeft rondom dubbele aluminium driehoeksdraagarmen en een stevigere vering en demping. Adaptieve dempers zijn er in de vorm van het optionele Audi magnetic ride. Ideaal om in een fractie van een seconde de demperwerking aan de rijstijl en het wegkarakter aan te passen. 

De nieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging reageert nog directer en geeft uitstekende terugkoppeling. De naar wens geïnstalleerde dynamic steering varieert de stuurratio op basis van de snelheid en dat draagt bij aan de speelse handling. Voor als het niet sneller, maar juist langzamer moet, heeft de Audi R8 Coupé V10 performance quattro standaard met carbon verstevigde keramische remmen. De remzadels zijn van huis uit antracietgrijs, maar vlammend rood wordt ook geleverd. 
 

Geavanceerde gewichtsbesparing

Het Audi Space Frame is samengesteld uit aluminium en met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP – carbon fiber-reinforced polymer). Daarmee komt het totaalgewicht van de Audi R8 Coupé V10 performance quattro op slechts 1.595 kilo. Maar weinig kilo’s en veel pk’s alleen zijn niet voldoende voor een sportauto van dit kaliber, want de architectuur moet ook berekend zijn op de grote krachten die zo’n bolide opwekt. Daarom heeft de Audi R8 een uitgekiende vakwerkconstructie van extrusieprofielen in de voor- en achterkant. Deze structuur draagt bij aan de hoge torsiestijfheid en die vormt de basis voor de directe en exacte handling.

De racerij als voorbeeld

De Audi R8 LMS is de broer van de Audi R8. Dit familielid blinkt wereldwijd uit op beroemde circuits. Zo heeft de Audi R8 LMS vier eindzeges in de prestigieuze 24-uursraces op de Nürburgring en op Spa alsmede in Dubai achter zijn naam staan. Daarnaast zegevierde hij drie keer in de Bathurst 12 Hour. 

De nauwe verwantschap tussen street legal en competition versies blijkt uit het feit dat vijftig procent van de onderdelen uitwisselbaar is tussen GT3-raceauto en productieversie. De V10-motor is vrijwel identiek, om maar eens een heel belangrijke component te noemen. En met de Audi R8 LMS GT4 deelt het seriemodel zelfs zestig procent van de onderdelen. 

https://aumhyblfao.cloudimg.io/crop/660x366/n/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/bourguignon-nl/08/092019-audi-r8-coupe-performance-13.jpg?v=1-0

Ook ideale lijnen voor het design

Veel designelementen van de nieuwe Audi R8 zijn direct te herleiden naar de actuele racewereld en de rijke autosporthistorie van Audi. Zie de ver naar voren geschoven zitpositie, de flink geaccentueerde spatborden en de markante diffusor. 

Lage horizontale lijnen dragen bij aan het breedte-effect van de voorzijde. Daardoor oogt de Audi R8 Coupé V10 performance quattro nog lager en sportiever. Aan de zijkant domineren de karakteristieke blades. De achterkant maakt een statement met het luchtrooster over de volle breedte, de glanzend zwarte ovale uitlaatuiteinden en de grote, vaste CFRP-achtervleugel. 

Zowel het exterieurpakket in een matte titaankleur als de carrosseriekleur Ascariblauw zijn exclusief voorbehouden aan de Audi R8 Coupé V10 performance quattro. U kunt de standaard 19-inch wielen naar wens laten vervangen door nieuw vormgegeven gefreesde 20-inch exemplaren. Dit 5-V-dynamiek-design is er met keuze uit drie afwerkingen van het velgoppervlak. 

https://aumhyblfao.cloudimg.io/crop/660x366/n/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/bourguignon-nl/02/092019-audi-r8-coupe-performance-14.jpg?v=1-0

Een elegant interieur met de bestuurder centraal

Het R8-interieur biedt dezelfde racebeleving als de rest van de auto. Recht voor u zijn alle bedieningselementen optisch samengebracht onder een grote boog, die lijkt op het op de bestuurder gerichte design van een monoposto. De Audi R8 Coupé V10 performance quattro beschikt over kuipstoelen. Ook standaard zijn bekleding van leder en alcantara, mercatoblauwe kleuraccenten en hoogglans carbon interieurpanelen. Maar daar hoeft u het vanzelfsprekend niet bij te laten, want dankzij Audi exclusive is het aantal kleuren- en materiaalcombinaties vrijwel onbeperkt. 

https://aumhyblfao.cloudimg.io/crop/660x366/n/https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/bourguignon-nl/03/092019-audi-r8-coupe-performance-15.jpg?v=1-0

De overzichtelijke Audi virtual cockpit

Het interieur mag niet afleiden van de weg. Daarom heeft Audi voor een digitale route gekozen in de vorm van de standaard Audi virtual cockpit in combinatie met MMI navigatie plus. Het bedieningsconcept gaat ervan uit dat de handen aan het stuur blijven en de ogen zonder afleiding de weg scannen. De toerenteller wordt centraal geprojecteerd in de Audi virtual cockpit. Andere waarden op het 12,3 inch scherm vertellen over vermogen, koppel, g-kracht, rondetijden, temperatuur van motor en bak alsmede bandenspanning en -temperatuur. Verder heeft de Audi R8 Coupé V10 performance quattro een extra knop die rechtstreeks toegang geeft tot de speciaal afgestemde performance-instellingen. 

R8 Coupé V10 performance