Logo
Logo

­

­

 

Leusden, 24 september 2024
CUPRA Terramar America’s Cup: ter land en ter zee

­

­

­

  • CUPRA ontwerpt als wereldwijd partner exclusieve CUPRA Terramar voor 37e Louis Vuitton America’s Cup
  • CUPRA Terramar America’s Cup begeleidt AC75’s naar zeilparcours tijdens finale Louis Vuitton Cup
  • Aangepast dashboard om te kunnen navigeren als boot

CUPRA verlegt opnieuw de grenzen door de onlangs onthulde CUPRA Terramar America’s Cup niet alleen geschikt te maken voor de openbare weg, maar ook voor het navigeren op zee. Dit werd mogelijk dankzij een gezamenlijke inspanning van engineers van CUPRA, Brava Boats en de havens van Barcelona en Port Vell, ​​ter gelegenheid van de 37e Louis Vuitton America’s Cup.

Met bijzondere activaties als deze bewijst CUPRA opnieuw dat het een merk is dat de status quo uitdaagt, dat zich wil onderscheiden van de massa en dat de wereld vanuit Barcelona wil inspireren. De finale van de 37e Louis Vuitton America's Cup vormt het perfecte decor voor het merk om uiting te geven aan zijn rebelse kant.

Zeewaardig

Tijdens de Louis Vuitton Cup-finale begeleidt de CUPRA Terramar America’s Cup de AC75’s op innovatieve en spraakmakende wijze naar het zeilparcours. Het was een flinke uitdaging om de CUPRA Terramar America’s Cup zeewaardig te maken. De experts op het gebied van nautische techniek bij Brava Boats ontwierpen in samenwerking met Vetus als leverancier van maritieme apparatuur een tailormade, trimaran-achtige basis voor de auto, die tot 2.500 kg op de golven van de Middellandse Zee kan dragen. Om ervoor te zorgen dat de CUPRA Terramar America’s Cup aan de hoogste veiligheidsnormen voldeed, werden er strenge drijfvermogen- en stabiliteitstests uitgevoerd, waarbij uiteenlopende zeilomstandigheden werden gesimuleerd. De engineers van CUPRA waren ook betrokken bij dit proces, om te helpen met de gewichtsverdeling en om de balans van de auto te optimaliseren. Maar hun primaire rol was de ontwikkeling van de controlesystemen van de auto.

Navigeren op zee

“De elektronische manoeuvreer- en voortstuwingssystemen, speciaal ontworpen voor boten, zijn geïntegreerd in de cockpit van de Terramar en werken onafhankelijk van de auto”, legt Enrique Madruga, verantwoordelijk voor het Special Cars-team bij het Prototypes and Pre-Series Centre van CUPRA, uit.

Zo werd het dashboard aangepast om navigatiemodi te integreren en het trimaranplatform te bedienen, zonder de esthetiek van de CUPRA Terramar negatief te beïnvloeden. “Deze aanpassingen zorgen voor een naadloze overgang tussen de functies van de auto en het vaarplatform, waardoor het mogelijk is om rechtstreeks vanuit de auto over het water te navigeren, terwijl de rest van de functies van de auto intact blijft”, voegt Enrique toe.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.