Leusden, 20 mei 2024
CUPRA Tavascan: een perfecte mix van technologie en design
- Tavascan combineert een volledig nieuw ontworpen exterieur met een gloednieuw digitaal ecosysteem
- Intensieve samenwerking tussen design- en ontwikkelingsteams van CUPRA; feedback CUPRA-rijders heeft bijgedragen aan ontwikkeling
- Instelbare snelkoppelingen en geïntegreerde klimaatregeling zorgen voor een hoogstpersoonlijke rijervaring
De CUPRA Tavascan onderscheidt zich niet alleen door een compleet nieuw ontworpen exterieur, maar ook een gloednieuw digitaal ecosysteem. De design- en ontwikkelteams van CUPRA hebben een geheel nieuwe architectuur voor het infotainmentsysteem gecreëerd dat naadloos aansluit op de wensen van de bestuurder. Met behulp van moderne technologie en het kenmerkende provocatieve design van CUPRA ontstaat daarmee voor de inzittenden een ongeëvenaarde rijervaring.
Vanbinnen is de vernieuwde Tavascan net zo indrukwekkend als van de buitenkant. Het nieuw ontworpen dashboard is volledig van deze tijd, met veel gebruik van duurzame materialen, een unieke ‘zwevende’ middenconsole en diverse op de bestuurder gerichte displays. Achter het stuur huist een nieuwe 5,3 inch metende digital cockpit, die naar wens beknopte informatie optisch door de voorruit projecteert, op zo’n tien meter vóór de bestuurder. In het midden, binnen handbereik van de voorpassagiers, huist een nieuw centraal infotainmentscherm van 15 inch dat voor de beste ergonomie naar de bestuurder toe is gericht.
Design en technologie verenigd
Om het digitale ecosysteem van de CUPRA Tavascan te creëren, bedachten de design- en ontwikkelingsteams van CUPRA een intuïtieve en volledig instelbare gebruikerservaring. Leidend in dat proces was een nieuw concept waarin design en technologie naadloos in elkaar overgaan. "We hebben vanaf een vroeg stadium samengewerkt aan een volledig nieuw designsysteem", vertelt Leyre Olavarria, Hoofd Cockpit Experience bij CUPRA. "Het resultaat is de beste gebruikerservaring tot nu toe bij CUPRA", voegt haar collega Jaume Sala, Hoofd UX/UI Design, daaraan toe.
Voor en door CUPRA-rijders
In dat proces is goed geluisterd naar de feedback van CUPRA-rijders, om erachter te komen welke functies het meest worden gebruikt. “Daarbij zijn ook bruikbaarheidstests met klanten uitgevoerd, om samen de beste beslissingen over de uiteindelijke gebruikerservaring te kunnen nemen", vertelt Olavarria. Op basis van deze informatie bepaalden de twee teams bij CUPRA, samen met het designteam de beste manier om elke functie prioriteit te geven en weer te geven. De bestuurder staat bij CUPRA centraal. In het interieur van de vernieuwde Tavascan is goed te zien hoe digitale en fysieke interacties hand in hand gaan om de beste ervaring te bieden. “Een goed voorbeeld daarvan is de klimaatregeling met verlichte knoppen en digitaal geïntegreerde functies in het onderste deel van het centrale display, waardoor het beste van twee werelden wordt gecombineerd", legt Sala uit.
Hoogstpersoonlijk
Bovendien is het systeem in hoge mate aanpasbaar, want elke bestuurder is anders en geen twee ritten zijn hetzelfde. Tijdens een korte rit in de stad zijn de behoeften anders dan tijdens een lange roadtrip. "Daarom kun je de snelkoppelingen op het startscherm naar wens aanpassen en prioriteiten geven. Ook de geluidsinstellingen, de omgevingsverlichting en alle andere aanpassingsopties in de CUPRA Tavascan stellen ons in staat om een rijervaring te leveren die volledig is aangepast aan de sensaties die je zelf wilt ervaren," besluit Sala.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.